دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

درباره ی جلال آل احمد و زندگینامه جلال آل احمد

 تحقیق درباره ی جلال آل احمد و زندگینامه جلال آل احمد

جلال آل احمد در سال ۱۳۰۲ در محله سید نصرالدین از مجله‌های قدیمی شهر تهران در خانواده‌ای روحانی و اصالتا شایسته طالقان به دنیا آمد. کودکی وی در محیطی تمام مذهبی گذشت. پدر جلال تمام سعی خود را بکار گلزار تا از او جانشینی برای خود پرورش دهد.

اما کوشش‌های پدر در تربیت مذهبی کودک به حرمان انجامید و پس از پایان یافتن دوره صیف و زمستان جلال روانه بازار کار شد تا اقلاً حرفه‌ای برای گذران زندگی کلاه خود بیاموزد. جلال روزها به کارهایی چون ساعت‌سازی، سیم‌کشی برق، چرم فروشی و … می‌پرداخت و شب‌ها دور از چشم پدر در کلاس‌های شبانه مدرسه «درالفنون» به تحصیل خود ادامه می‌داد. دوران دبیرستان او همان مصادف با جنگ دوم جهانی بود.

در همین دوران مادر به محاجه حضور برادر بزرگ‌تر جلال در نجف، شرایط را برای اجرای خواست قلبی خود فراهم دید و بار دیگر فرزند جوان خود را روانه نجف کرد تا به صاحب شدن علوم حوزوی بپردازد. اما جلال بیش‌تر خود را ستودن دو ماه زندگی با برادر را تاب‌ نیاورد و طی شدن ایران بازگشت. در ادامه به بررسی تحقیق درباره ی جلال آل احمد و زندگینامه جلال آل احمد می پردازیم.

 

جلال آل احمد (2)
تأثیر جلال آل احمد بر ادبیات فارسی

    معرفی آلبر کامو به جامعه ادبی، با ترجمه‌هایی از آندره ژید، یونگر، اوژن یونسکو، داستایوسکی نقش بسیار مؤثری در برابر برد ادبیات معاصر ایفا کرد.
    معرفی بیشتر شعر نو نیمایی و کمک به گسترش آن
    حمایت از شاعرانی چون احمد شاملو و یاری رحمانی و حمایت از جوانان دیگر
    نثر جلال آل احمد باعث یک جهش بی‌سابقه در نثر فارسی مشتعل ساختن و خاموش کردن برافروخته شدن سوی فضای هیجان عصبانیت شد
    تأثیر پذیرفتن و تقلید افراد دیگر از آثارش «به خصوص نویسندگان، روشنفکران سربلند دانشجویان» باعث گسترش هر چه بیشنر نوع نگارش ادبی آل احمد شد به گونه‌ای که او به الگویی یکتا میان صورت موهوم وسوسه ادبی و مردمی تبدیل شد.
    ایجاد تشکل‌های ادبی و صنفی، از جمله کانون نویسندگان ایران و انتشار مقالات گوناگون تراشیدن دیگر خدمات جلال به ادبیات معاصر است. در حقیقت در نیمه‌های دهه ۱۳۴۰ کیابیا نقش «پدرخوانده» ادبیات ایران را وفای به عهد می‌کرد.
    جلال آل احمد ادامه دهنده راهی بود که محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت داخل ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاورات، آغار کرده بودند. در واقع این نوع نوشتن و استفاده از زبان محاوره‌ای به وسیله جلال به اوج رسید و گسترش یافت.

ویژگی‌های نثر جلال آل احمد

به روال طریقه کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامه‌نگارانه است. جلال آل احمد دارای نثری برون‌گرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صدیق و دروغگو هدایت در خدمت تحلیل ذهن پندگیر باطن شخصیت‌ها نیست.

جبروت آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است. آل احمد کوشیده تا در نثر خود تا پس ازآن که امکان داشته فعل، الفبا اضافه، مضافٌ‌الیه‌ها، دنباله ضرب‌المثل‌ها و خلاصه هر آنچه که ممکن بوده است را حذف کند.

حذف بسیاری از بخش‌های جمله باعث شده نثر آل احمد ضرب‌آهنگی برومند و شتابزده بیابد. صف احمد در شکستن برخی از سنت‌های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی شجاعتی کم‌نظیر داشت و این وجه ممیز در نامه‌های او به اوج می‌رسد.

از ویژگی‌های دیگر نثر جلال آل احمد می‌توان به نیمه رها کردن بسیاری از جملات، تعبیرات و اندیشه‌ها و استفاده از علامت «…» مشهور شدن جای آن‌ها روشن وخاموش کردن (چراغ خودرو) کرد، که این امر دروازه راستای ایجاز نوشته‌ها و ضرب‌آهنگ سریع آن‌هاست.

جلال آل احمد (3)
کتاب‌شناسی جلال آل احمد

داستان و مقاله

    پنج داستان «۱۳۵۰»
    نفرین طین «۱۳۴۶»
    ارزیابی شتاب‌زده «۱۳۴۳»
    سنگی سرودن احسان گوری «نوشته ۱۳۴۲، چاپ ۱۳۶۰»
    غرب زدگی «۱۳۴۱»
    نون والقلم «۱۳۴۰»
    مدیر مدرسه «۱۳۳۷»
    سرگذشت کندوها «۱۳۳۷»
    زن زیادی «۱۳۳۱»
    سه تار «۱۳۲۷»
    از رنجی که می‌بریم «۱۳۲۶»
    دید و بازدید «۱۳۲۴»
    در خدمت یادکرد حافظه آموزش خیانت روشنفکران «انتشار پس از مرگ»
    سفر به ولایت عزراییل
    مکالمات
    یک چاه و دو چاله
    نیما چشم خودنمایی کروفر بود
    در خدمتیم
    اسرائیل، عامل امپریالیسم «چاپ کتاب در تاریخ مهرورزی و بیزاری ۱۳۵۷»

جلال آل احمد
مرگ جلال آل احمد

وی در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در سن چهل و پنج سالگی در اسالم گیلان درگذشت. پس از مرگ نابهنگام آل‌احمد، پیکر وی به عجله و تاخیر سرعت بخشیدن شتاب کردن تشییع و به خاک سپرده شد؛ که باعث ایجاد باوری درباره سر به نیست شدن او توسط ساواک شد.

همسر وی، سیمین دانشور این شایعات را تکذیب کرده‌ است، ولی شمس آل احمد قویاً معتقد است که ساواک او را به آدم کشی نسل کشی رسانده و شرح مفصلی در این باره در کتاب از چشم مربی خانه زاد بیان کرده‌است.

سیمین دانشور، همسر جلال، در کتاب «غروب جلال» صریحاً عنوان می‌کند که شوهرش کشتار نوشابه شد. او علت مرگ جلال آل احمد را زیاده‌روی در مصرف نوشابه الکلی قزونیکا «نام ودکایی نقشه ساختمان ساختار سازوبرگ ایران در بی درنگ زمان» ذکر می‌کند و علت پزشکی مرگ را هم آمبولی در اثر افراط در مصرف مشروبات الکلی و سیگار اشنو شیرینی گزک می‌کند و شایعات مربوط به دست‌داشتن ساواک در مرگ جلال را صریحاً رد می‌کند.

جلال آل احمد وصیت کرده بود که قلیل او را در اختیار بدوی سالن تشریح دانشجویان قرار دهند؛ رفیق از آن جا که وصیت وی برابر شرع نبود، پیکر او در مسجد فیروزآبادی جنب بیمارستان فیروزآبادی شهر ری به امانت گذاشته شد تا بعدها آرامگاهی در شأن او ایجاد شود گلرو این کار هیچ‌گاه صورت نگرفت.