دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو وسیله ای است الکترونیکی که دارای گیرنده و آنتن جی پی اس هست و میتواند سیگنال های ماهواره ای جی پی اس را دریافت کند و از با استفاده از این سیگنالها موقعیت ماشین را بر حسب طول و عرض جغرافیایی مشخص کند. معمولا ردیابهای خودرو سیم کارت خور هستند و با استفاده از آن سیم کارت اطلاعات طول و عرض جغرافیایی را برای صاحب ماشین ارسال میکند و صاحب ماشین با وارد کردن این مشخصات در نقشه گوگل محل دقیق ماشین خود را پیدا کند.

البته ردیاب های امروزی اکثر دارای وب سایت پشتیبانی هستند که در آن صاحب خودرو میتواتند محل ماشین خود را ببیند و مسیر هایی را که طی کرده ببیند. سرعت لحظه ای ماشین را ببیند و ...!

بعضی از ردیاب های خودرو میتوانند دو سیم کارت را در خود جا بدهند مثلا یک سیمکارت همراه اول و یک ایرانسل تا اگر ماشین در جایی بود که یکی از سیمکارت ها آنتن نمیداد با استفاده ازدیگری بنواند اطلاعات را ارسال کند.

اغلب ردیاب های خودرو به برق ماشین وصل میشوند البته خودشان باطری دارند و چنانچه باطری ماشین برداشته شود تا چند روز میتوانند با استفاده از باطری داخلی خودشان کار کنند.
ردیاب های پیشرفته تر میتوانند با استفاده از آنتن های موبایل و وای فای های موجود در اطراف ماشین مکان یابی دقیق تر و سریعتری انجام بدهند.

میتوان برای ردیاب محدوده مجاز حرکت تعریف کرد و چنانچه ماشین از آن محدوده خارج شود به صاحبش اطلاع بدهد همچنین میتوان سرعت مجاز برای ماشین تعریف کرد و در صورتیکه راننده از سرعت مجاز بیشتر رلنندگی کند به مالک خودرو گزارش بدهد.برخی ردیاب ها به شما امکان میدهند از راه دور و با استفاده از فرامین پیامکی ماشین را خاموش یا روشن کنید.

اگر شما دارای شرکتی هستید که خودرو برای سرویس دهی در اختیار دیگران میگذارد داشتن ردیاب بر روی خودرو ها بسیار برایتان ضروری است حتی اگر شرکت ندارید با استفاده از ردیاب ماشین میتوانید محل دقیق خودرو خود را ببینید و اگر روزی خدای نکرده ماشین شما سرقت شد به سرعت آنرا پیدا کنید!

از نظر قیمتی میتوان گفت ردیاب ها بر اساس قابلیت ها و کیفیت ساختشان قیمت های متفاوتی دارند ارزان ترین ردیاب خودرو قیمتی حدود 350 هزار تومن دارد و ردیاب با قیمت 2 میلیون تومن هم در بازار موجود است!

هر چند قیمت ردیاب خودرو پارامتر مهمی در خرید است اما نکته ای که باید خیلی به آن توجه داشته باشید این است که ردیاب را از شرکتی بخرید که پشتیبانی خوبی داشته باشد و پنل کنترل ردیاب خودرو آن به خوبی کار کند و سایت مربوطه قطع و وصلی نداشته باشد.

همه چیز درباره LED

همه چیز درباره LED

 

«LED» مخفف واژه Light Emitted Diode بوده و به معنای «دیود ساطع کننده» می باشد. در حقیقت LED جزو خانواده‌ دیودها هستند. خود دیودها در زیر مجموعه «نیمه هادی‌ها» قرار می‌ گیرند. ویژگی متمایز کننده LED ها از سایر نیمه‌‌ هادی‌ها، این است که با گذرجریان، مقداری انرژی به صورت نور ازآنها ساطع می گردد. تا اواخر دهه گذشته، LED ها می‌توانستند فقط سه نور آبی، سبز و قرمز را تولید کنند، اما این اواخر LED های جدید قادرند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی را نیز تولید نمایند.

کاربردهای LED:

از چندین دهه ‌قبل، LED ها در صنعت الکترونیک استفاده می شده و برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها به کار می رفته اند. اما در‌حال ‌حاضر LED ها می توانند نور را در جهات خاصی متمرکز نمایند. از آنجایی که LED ها فاقد پرتوهای مادون سرخ و فرابنفش می باشند، برای سلامت چشم و محیط آسیب رسان نیستند. LED های سفید می توانند همه رنگ را تولید کنند و در مقایسه با سایر لامپ‌ها و LED های قدیمی، از انرژی بسیار کمی برای تولید نور استفاده نمایند. به این دلایل است که استفاده از آن‌ها روز به ‌روز بیشتر شده است؛ مثلا از لامپ‌های‌LED برای نشان دادن شماره‌ها بر روی ساعت ‌های دیجیتالی استفاده می شوند، یا تصاویر را بر روی تلویزیون‌ های پلاسما نشان می ‌دهند و یا در چراغ‌ های راهنمایی بکار می روند. گفتنی است امروزه لامپ‌های LED در لپ‌ تاپ‌ها نیز به کار برده شده و منجر به روشنایی و وضوح بیشتر تصاویر می گردند. در این زمینه، شرکت‌های تولید‌ کننده مانیتور نیز فعالیت هایی را آغاز کرده اند.

مزایا و معایب لامپ‌های ال ای دی (LED):

·        طول عمر: طول عمر لامپ‌های LED، اولین و مهم‌ ترین پارامتر است. گفته می شود میانگین طول عمر لامپ‌های LED بین ۵۰ هزار ساعت تا ۶۰ هزار ساعت می باشد.

·        بازده نوری (lum / watt): شایان ذکر است لامپ‌های LED دارای بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات (lum / watt) می باشند، و این مقدار برای لامپ‌ های رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات (lum / watt)، برای لامپ‌های کم ‌مصرف ۴۵ تا ۶۵ (lum / watt)، برای لامپ ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰ (lum / watt)، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰ تا ۱۱۰ (lum / watt) و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ (lum / watt) گزارش شده است.

 

·         Response Time: لامپ‌های LED به محض رسیدن به ولتاژ لازم روشن می ‌شوند. گفته می شود لامپ ‌های متال هالید به ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نور خود برسند. این بدان معناست که لامپ‌های LED پانزده میلیون بار سریع‌تر روشن می گردند. مشکل دیگری که برای لامپ‌های متال هالید ذکر شده است این است که اگر این لامپ‌ها بیش از ۵ دقیقه روشن بمانند و گرم ‌شوند و دیگر بعد از خاموشی، سریعا روشن نخواهند شد و بعد از خاموشی، در حدود 7 تا 8 دقیقه زمان نیاز دارد تا به حداکثر نور خود برسد.

·        On / off: طول عمر لامپ های LED فقط به مدت زمان روشن ماندن لامپ بستگی دارد و می ‌توان این لامپ‌ها را میلیون‌ها بار روشن و خاموش کرد.

 


·        تنظیم شدت نور: با استفاده از تکنولوژی PWM = Pulse Width Modulation، تنظیم نور در لامپ های LED به راحتی امکانپذیر است.

·        تنظیم زاویه تابش: در لامپ های LED نور را با کمک لنزهایی می توان در تمامی جهات و با زوایای دلخواه نوری منتشر نمود.

 


·        کاهش نور: کلیه لامپ‌ها به استثناء LED، با گذشت زمان دچار افت شدید شدت نور می شوند. لامپ های LED، قابلیت تغذیه هم با جریان AC و هم با جریان DC را داشته و می ‌توانند از منابع انرژی خورشیدی یا باطری نیز بهره ببرند.

نمایشگرهای LED :

گفتنی است در تولید مانیتور، به دلیل آن که لامپ‌ های LED نمی ‌توانند نور سفید خالص را تولید نمایند، استفاده از این تکنولوژی بسیار محدود شده است. بنابراین از این نوع لامپ‌ها در ساخت تابلوهای تبلیغاتی سطح شهراستفاده می ‌شود و مانیتوری وجود ندارد که از لامپ‌های LED در ساخت آنها استفاده شده باشد. LED، نوعی تکنولوژی جدید محسوب می شود و از نظر کارایی تفاوت زیادی با تکنولوژی قبلی در مانیتورها نداشته و امتیاز مهم آن «برگشت ‌پذیری به چرخه طبیعت» می باشد.

شرکت معروف «اپل» قصد دارد به منظور حمایت از محیط ‌زیست، از مواد برگشت‌ پذیر به طبیعت در تولید کالاهای خود بهره بگیرد. به همین منظور از آلومینیوم و تیتانیوم به جای استفاده از پلاستیک در تولید محصولات خود بهره گرفته و تلاش می کند در تولید مانیتور نیز از لامپ‌های LED استفاده نماید.

تفاوت LED با لامپ‌های کم مصرف:

معمولاً لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های کم مصرف، برق کمتری مصرف می کنند. گرچه این حالت همیشگی نبوده و به فاکتورهای به کار رفته در هر دو نوع لامپ، بستگی دارد. در زمانی می ‌توان گفت که یک لامپ ۱۰ وات LED نور بیشتری را نسبت به یک لامپ ۱۰ وات کم مصرف تولید می کند که فاکتور های تشکیل دهنده هر دو لامپ دارای سطح کیفیت یکسانی باشند. در مورد عمر این لامپ‌ها نیز این مطلب صادق است.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد، ساختار داخل لوله لامپ ‌های کم مصرف می باشد. لازم به ذکر است در لامپ کم مصرف و در زیر سطح ساطع کننده نور، مقداری جیوه وجود دارد که بسیار سمی است. در صورتی که تیوب لامپ کم مصرف بشکند، این ماده در محیط پخش شده و می ‌تواند باعث مسمومیت شود؛ اما این مسمومیت می تواند زمانی رخ دهد که تیوب لامپ شکسته شود، در غیر این صورت خطری وجود نخواهد داشت. نکته حائز اهمیت این است که در هنگام تمیز کردن زمین پس از شکسته شدن تیوب، نباید از جارو برقی استفاده نمود و دیگر اینکه پس از سوختن یا از کار افتادن لامپ، نباید آن را به همراه سایر زباله‌ ها به درون سطل‌ های معمولی زباله انداخت زیرا به محیط زیست آسیب می ‌رساند؛ زیرا به احتمال زیاد تیوب این لامپ ها در هنگام انتقال یا تجمیع زباله‌ ها شکسته می شوند و جیوه داخل آن به محیط بیرون نشت نموده و منجر به آلودگی محیطی می ‌گردد.

فواید نوشیدن چای!

چای بعد از افشره دومین نوشیدنی پرمصرف عالم است. چای از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شود، ولیکن روش‌های مختلف برداشت و پردازش، چای‌های مختلفی را تولید می‌کند.

اکسیداسیون زمانی اتفاق می‌افتد که برگ‌ها برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند. آنزیم‌ها مواد شیمیایی موجود در برگ‌ها را تجزیه می‌کنند، رنگ قهوه‌ای و بوی آشنا خود را تولید می‌کنند. درب مقابل، چای سبز از برگ‌هایی تهیه می‌شود که اکسیده نشده اند.

اکسیداسیون ممکن است امتیازات غذایی را لولو چای سیاه ایجاد کند، فوایدی که در چای سبز وجود ندارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان، محافظت از قلب در برابر آترواسکلروز امتحان شدنی نگهبانی فشار خونابه سالم.

اگر برگ های چای کمی مرعوب ساختن معرض اکسیداسیون قرار بگیرند چای سبز به انگلیسی Green Tea سفرجل و بد وجود می آید که حاوی بالاترین مقادیر آنتی اکسیدان هستند. چای سبز مشتمل پلی فنل، کاتچین ها و انواع دیگر فلاونوئید ها می باشد.در ادامه این مطلب به تحقیق در مورد نوشیدن چایی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

بهبود عملکرد قلب

در یک مطالعه در موش‌های صحرایی نشانه اندوه داده شد که تئوفلاوین‌ها در چای سیاه می‌توانند میزان کلسترول خون را کاهش دهند و از این طریق باعث بهبود عملکرد قلب شوند.

چای سیاه محتوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان‌ها به عنوان فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید هستند. مصرف آنها برانگیخته شدن هیجان زده کردن طور منظم می‌تواند به کاهش بسیاری از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی، از تمام فشار دم خوناب بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید و چاقی کمک کند.

در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف منظم چای سیاه به صورت روزانه به طور قابل توجهی باعث کاهش ۳۶٪ تری گلیسیرید، کاهش میزان قند خونخواهی به میزان ۱۸٪ و کاهش میزان نسبت LDL (کلسترول بد) به HDL (کلسترول خوب) پلاسما به میزان ۱۷% می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های فراوان

مصرف آنتی اکسیدان‌ها می تواند به حذف رادیکال‌های آزاد و کاهش گزند آن‌ها ورودی بدن کمک کند که در نهایت ممکن است دادگاهی کردن کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها بیانجامد. در واقع در طی فرآیندهای سوخت و سازی در بدن رادیکال‌های آزاد خلق می‌شود.

رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که از بهر پایدار کردن خودشان، از سلول‌های دیگر الکترون می‌دزدند و به آنها آسیب می‌زنند که ممکن است این آسیب ها یه صورت زنجیره ای ادامه پیدا کنند ، و منجر به یک زنجیره‌ی واکنش‌های شیمیایی مخرب شوند که میتواند با آسیب به سلول منجر قبول شدن تصویب شدن ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان شود.

پیشگیری از سرطان

هرچند برای اطمینان خودستایی کردن روش‌های پیشگیری از سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پلی‌فنول‌ها و ترکیباتی که جمان چای وجود دارند ممکن است تشجیع شدن پیشگیری ناسازی برخی انواع سرطان‌ها کمک کند. در همین رابطه گفته می‌شود زنانی که به‌طور منظم چای سیاه می‌نوشند کمتر از دیگران به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

 خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

براساس مطالعه‌‌ی تحقیقاتی که در جزایر حاشیه‌ی مدیترانه انجام شد، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در ساکنین سالمند این مناطق که در یک بازه‌ی زمانی طولانی به‌طور متوسط روزانه یک و نیم فنجان چای سیاه نوشیده بودند، ۷۰ درصد کاهش یافته بود.

سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد

چای حاوی آنتی‌ژنی بنام آلکیل‌آمین (alkylamine) است که پاسخ‌های ایمنی بدن را در موارد مختلف تقویت می‌کند. علاوه‌ بر این چای ماده‌ای به‌نام تانن دارد که برای مبارزه با انواع ویروس‌ها به بدن کمک می‌کند. بنابراین برای مقابله با آنفولانزا، مشکلات معده و مقابله با ویروس‌ها‌یی که بدن معمولا در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو می‌شود، مفید است.

 در افزایش انرژی بدن مؤثر است

بر خلاف دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، که البته ملاک کافئین‌شان از چای بیشتر است، کافئین چای سیاه بدون آنکه تپش قلب را بالا ببرد، به افزایش گردش خون در مغز کمک می‌کند. چای دیجور متابولیسم و سیستم تنفسی را تحریک می‌کند و فعالیت قلب پروزن کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

برای کبد و کبد چرب

مطالعات در ژاپن نشان داده که پلی فنل های موجود در انواع چای سیاه، سبز و سفید می تواند باعث سم زدایی از کبد شده و برای درمان کبد چرب مفید می باشد.

 

کلسترول خون

مطالعه اخیر لولو چین نشان داده که رژیم کم چرب عزیزکرده کنار مصرف چای سیاه، سبز و سفید باعث کاهش ۱۶ درصدی چربی و کلسترول ناپسند خون می شود.

چای سبز برای آلزایمر و پارکینسون

مطالعات جدید نشان می دهد که کافئین موجود در چای سبز باعث تقویت حافظه شده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

عوارض مصرف زیاد چای سیاه، سبز و سفید

چای سیاه

مصرف زیاد چای سیاه می تواند خطر سقط جنین و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در زنان باردار افزایش دهد.

چای قره می تواند جذب آهن در بدن را کاهش دهد.

چای سبز 

چای سبز برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، ناخوشی کبدی و بیماری های قلبی ضرردار می باشد.

چای سفید 

 بی خوابی، دوار و ناراحتی هلا دستگاه گوارش از عوارض مصرف چای سفید هستند.

روش مطالعه صحیح

در محیط‌های امروزی تمرکز به راحت از بین می‌رود، با وجود گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها، افراد حواس‌شان متروک دنج می‌شود. فرقی ندارد که در یا سنی هستید یا شغل‌تان چیست، زمانی که در موقعیتی قرار می‌گیرید که باید تمرکز کنید، این عواملِ خارجیِ حواس‌پرتی، می‌توانند مانعِ یادگیری شوند.

با کارهایی مانند پاسخ دادن بالا ایمیل‌ها یا پیام‌ها، لحظات به سرعت سپری می‌شوند. این نفیس و بی اهمیت است که یاد بگیریم چطور به مدت طولانی روی مطالعه تمرکز کنیم. پس بیایید ببینیم که چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم. در ادامه این مطلب شما را با روش های صحیح مطالعه آشنا می کنیم.

روش مطالعه صحیح
 یک برنامه‌ی مطالعاتی داشته باشید

    باید بدانید بهترین زمان برای مطالعه‌ی شما چه موقعی است در طول روز یا هنگام شب. سعی کنید بهترین زمان ممکن را برای مطالعه در نظر بگیرید.
    یک برنامه‌ی زمانی برای مطالعه داشته باشید و آن را داخل میان برنامه‌های عادی زندگی‌تان جا بدهید.
    از ابتدای بحث، شروع به مطالعه کنید و تا انتها یک روند منطقی برای آن داشته باشید. اگر ترتیب منطقی موضوعات مورد مطالعه را رعایت کنید، آموزشی برای ذهن شما آسان‌تر خواهد بود.
    با در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای انجام یک کار خاص و هدف‌گذاری برای مطالعه، به خودتان انگیزه بدهید.
    زمان مطالعه‌ی خود را به بازه‌های ۴۵ دقیقه‌ای محدود کنید. وقتی بیشتر از این زمان مشغول مطالعه باشید، مطالبی که یاد گرفته‌اید از ذهن‌تان می‌پرد. زمان‌های طولانی مطالعه را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا گمان قوه تخیل شما کمی استراحت کند و دوباره سرِحال شود.

پس از هر قسمت از مطالعه‌ مبرهن ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید تا تمرکزتان زدودن بین نرود، اگر کمی استراحت داشته باشید، مجبور نیستید برای هوشیار ماندن به خودتان فشار بیاورید.
زمان دیگری را برای نگرانی‌ها در نظر بگیرید

طبیعی است که هر فردی برای خودش نگرانی‌هایی داشته باشد، اما وقت مطالعه،‌ آنها را کنار بگذارید و در برنامه‌ی خود زمانی را برای رسیدن به نگرانی‌ها‌ی‌تان در نظر بگیرید، خودتان تصمیم بگیرید که ذهن‌تان چه زمانی در طول روز به مسائل مختلف بپردازد.

    هنگام مطالعه کنارتان یک کاغذ و خودکار برای نوشتن افکار مزاحم داشته باشید. اگر این افکار را یادداشت کنید، می‌توانید باز هم روی مطالعه‌ تمرکز کنید؛ زیرا دیگر مضطرب چشم براه فراموش کردن افکارتان نیستید.
    اگر نتوانستید نگرانی‌ها را کنار بگذارید، زمانی را برای رسیدگی شادمان گشتن آنها در نظر بگیرید. در غیر این صورت، این مسائل در ذهن بزرگ‌تر می‌شوند و تلاش‌های من وتو را بی‌اثر می‌کند.

محیط مناسبی را برای مطالعه در نظر بگیرید

اولین راهی که می‌توانید در پاسخ به سؤال «چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم» امتحان کنید، در نظر گرفتن یک محیط مناسب است. مکان مطالعه تأثیر زیادی روی میزان یادگیری شما دارد و نحوه‌ی تمرکز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیث رسیدن به بیشترین میزان تمرکز، محلی را انتخاب کنید که در آن امکان تمرکز کردن داشته باشید.

 

مطالعه ی صحیح (3)
آشنایی با اصول مغز و حافظه

اطلاعات در سه واحد نظام که عبارتند از مخازن دریافت حسی, حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت، اخذ، پردازش و حفظ می شوند. سه واحد یاد شده سخت افزار سامان دهی را تشکیل می دهند. اتکینسون و شیفرین معتقدند که آنها ذاتی بوده اندرزپذیر در کلیه افراد یکسان ذهب باشند, ولی هر سه قسمت از جهت تسریع در پردازشگری اطلاعات , محدودیت های دارند و مخازن گیرنده های حسی و حافظه کوتاه مدت از جهت گنجایش نیز محدود می باشند.

اطلاعات ابتدا به حافظه حسی وارد می شود بعد به حافظه کوتاه مدت می رود و اگر تکرار شود در آنجا باقی باده ماند. تکرار یا مرور غیرواقعی موجب نگهداری مطالب در خاطره کوتاه طول می شود، افزون بر این تکرار و مرور ذهنی به انتقال مطالب از ضمیر کوتاه مدت به حافظه طولانی مدت کمک می کند.

در مرحله بعدی اطلاعات به حافظه بلند مدت می رود عامل مهم انتقال معلومات از حافظه کوتاه مدت شادمان گشتن حافظه طولانی مدت ایجاد یک نوع تداعی یا رابطه بین اطلاعات طری و اطلاعات قبلی موجود در حافظه دراز مدت است به سخن دیگر باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبل نوعی رابطه  عنی دار برقرار گردد.

آنچه به صرفه جویی سازی یک مطلب در حافظه دراز موقع کمک می کند معنی آن است نه شکل ظاهری اش . اختصار اینکه تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداری آن در حافظه کوتاه مدت می شود ولی برای آن که این اطلاعات وارد حافظه دراز مدت شوند بهتر است اضافه بر تکرار، آنها را دسته بندی و سازمان دهی کنیم و با اطلاعاتی که از قبل در حافظه دراز مدت موجودند ربط داد. اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت ذخیره شده است باید به قصد ذهن کوتاه مدت برگردد تا دوباره قابل استفاده باشد.

 

مطالعه صحیح
تقطیع

تقطیع عبارت است از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه های کمتر، یک قطعه شامل گروهی از ماده های اطلاعاتی به هم مرتبط است. برای این منظور باید از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت انتفاع کنیم. یعنی با توجه به آنچه که الحال آموخته و به حافظه دراز مدت سپرده ایم اطلاعات زیادی را که فراتر از حد گنجایش حافظه کوتاه مدت ما هستند دسته بندی کنیم و پس از دسته بندی کردن به یاد بسپاریم.

برای مثال اگر بخواهیم این حروف را ا م ش ر ا د ه گ ن ا د خ چند ثانیه پس از دیدن آنها از حفظ بگوئیم قادر به انجام این کار نخواهیم بود زیرا عده سیاهه آنها ) ۱۹ حرف( از گنجایش حافظه کوتاه مدت ما بیشتر است اما ار با استفاده از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت به یاد بیاوریم که این حروف به طور معکوس کلمات خدانگهدار شما )سه قطعه( را دربردارنده می شود آن گاه به راحتی شراب توانیم آنها را حفظ و تکرار نماییم.

سپس باید گنجایش فکر دل کوتاه مدت را به جای  ۲+۷ ماده  ۲+۷ قطعه بدانیم. بنابراین حتی اگر ظرفیت حافظه بلافصل ما به هفت واحد اطلاعاتی محدود بو تقطیع ) یا رمزگذاری واحدهای تک در واحدهای بزرگتر ( ظرفیت ایشان را بسیار افزایش می دهد

برای رمز گردانی داده ها در حافظه فعال ( حافظه کوتاه مدت)نخست باید توجه ما بر آن اطلاعات متمرکز شود. از آنجا که توجه امری انتخابی است آنچه انتخاب شود، به حافظه فعال راه می یابد. بخش عمده آنچه در معرض حواس قرار می گیرد دور باد از تو حتی متذکر شدن خاطره سخت کوش راه نمی یابد و مسلماً برای بازیابی بعدی هم ترساندن دسترس نتواند بود. در واقع بخش عمده ناتوانی حافظه ناشی از فقدان توجه است)