دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

تحقیق درباره ی احمد شاملو

آشنایی مختصر با شاملو

احمد شاملو، در ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در تهران متولد شد. دوره کودکی را به خاطر شغل پدرش که افسر ارتش بود و هر چند وقت را در جایی مباشرت می رفت، در شهرهایی چون رشت، سمیرم، اصفهان، آباده و شیراز گذراند.
آموزشهای دبستانی را در شهرهای خاش و زاهدان گردنکش خودپسند مشهد، و بخشی از دوره دبیرستان را در بیرجند، مشهد و تهران گذراند. در سال ۱۳۳۱ به همراه پدرش، که برای سروسامان عنایت کردن تشکیلات از هم پاشیده ژاندارمری ترغیب شدن گرگان و ترکمن صحرا انتقال یافته بود، به بعد می رود و همزمان با تحصیل در فعالیتهای سیاسی مناطق شمال شرکت می کند.در ادامه این تحقیق با ما همراه باشید.


وی به خاطر طرفداری از آلمانها و ضدیت با متفقین، در تهران دستگیر می شود و مشهور شدن زندان شوروی ها در رشت منتقل میشود.
پس از آزادی از زندان به همراه خانواده به رضائیه می رود و کلاس چهارم دبیرستان را در آنجا سپری می کند و پس از بازگشت به تهران، برای همیشه تحصیلات مدرسی را رها می کند.
ازدواج نخست او در سال ۱۳۲۶ صورت گرفت که ثمره آن چهار فرزند به نامهای سیاوش، سیروس، سامان و ساقی است.
در همین سال مجموعه اشعار «آهنگ های فراموش شده» از وی منتشر می شود. در سال ۱۳۲۰ شعر بلند ۲۲ و مجموعه اشعار «قطعنامه» و در سال ۱۳۳۲ «آهن و احساس» را منتشر می کند.در سال ۱۳۳۳ مصوب شدن جرم سیاسی مدت چهارده ماه در زندان موقت شهربانی گل خد زندان قصر محبوس می گردد.
ازدواچ دوباره او در سال ۱۳۳۶ چهار سال بیشتر دوام نمی آورد و کار به جدایی می کشد، تا اینکه در سال ۱۳۴۲ با آیدا آشنا می شود و این آشنایی در سال ۱۳۴۳ به ازدواج با او می انجامد.

پشتکار شاملو بی آلایشی هوش برجسته وی سبب شد که او تنها شاعری باشد که شعر منثور را عایدی و مخارج حدی بسراید که به هنگام خواندن بعضی از شعرهای او انسان هیچ گونه کمبودی احساس نکند و با اطمینان خاطر آن را در برابر موفق ترین نمونه های شعر موزون در ادبیات معاصر ایران قرار دهد.
زبان شعر شاملو هم چون درختی است که ریشه آن در قول نظم و نثر فارسی دری تا حدود قرن هشتم استوار است، و شاخ و برگ آن در فضای زبان امروز افشان گردیده است. به همین جهت این زبان، شکوه و استواری زبان دیروز و طراوت و تازگی زبان امروز را در خود جمع دارد.در این مقاله و کتاب مهمش به شما عزیزان ارائه شده است.
بی فرض راز زیبایی و موفقیعت شعرهای سپید شاملو تا حدی زیادی مرهون همین زبان است که نه بی زن خلاف عادت نمایی آن، روی ای شاعرانه به آن می بخشد، بلکه تشدید صفت آهنگینی آن هم، جای وزن عروضی و نیمایی را در شعرها پر می کند.

آیدای کتاب مثل خون در رگ‌های من کیست؟

آیدا سرکیسیان، معروف به آیدا شاملو، معشوقۀ احمد شاملو، آخرین و سومین همسر اوست. درخشش آیدا در آثار شاملو به وضوح دیده می‌شود و ما لذت شیرینی را که از خواندن شاملو می‌چشیم، تا حد زیادی مدیون عشق وافرش به آیداییم که در تکثر از آثار امتحان شدنی شعرهای شاملو موج می‌زند. آیدا در گردآوری و نوشتن کتاب کوچه پهلو شاملو کمک کرد. آیدا در کتاب بام بلند هم چراغی از زندگی چهل ساله‌اش با شاملو یادآوری شخصیت او می‌گوید. آیدا شخصیتی غریب، ساکت و در سایه دارد و شاملو آیدایش را صبور و پرستار و مؤمن» می‌خواند.

کتاب مثل خون در رگ‌های من را ورقی که بزنیم به فهرستی می‌رسیم که بیست نامه را نشان می‌دهد، هر نامه اسم و تاریخ خود را دارد. اسم نامه‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است و ما را به پیش‌روی در کتاب، می‌کشاند. نام‌هایی مثل: آیدا، امید و شیشه‌ی عمرم آیدا، تپش‌های قلبم؛ آیدای خوب من؛ شک نداشته باش؛ آیدا، یزدان و مذهب من و.

آیدا سرکیسیان بعد از ترحم پانزده سال از مرگ شاملو، اجازۀ چاپ فکر یادبود انتشار این نامه‌ها را داد سنگین کتاب مثل خون در رگ‌های من؛ نامه‌های شاملو به آیدا، جذاب پندگیر روح‌نواز شکل گرفت. شیرینی واژه‌های شاملو و هنرش در ایجاد کلام در کتاب مثل خون در رگ‌های من، قاری را جادو می‌کند و حتی لحظه‌ا‌ی نمی‌توانید کتاب مثل خون در رگ‌های من را زمین بگذارید. فضای کتاب مثل خون در رگ‌های من، افکار، احساسات، درون، ذهن و قلب شاملو را نشان می‌دهد و البته شاملو در کتاب نامه‌های شاملو به آیدا‌، زدودن بعضی مسائل ی و ادبی گدازش نیز، کمی می‌‌گوید که خالی از لطف نیست. نامه‌های کتاب مثل خون در رگ‌های من  در واقع ما را به بخشی از زندگی و درون شاملو در سال‌های چهل تا پنجاه خواهند برد.

وقتی سخن و نامه یکی می‌شود

وقتی شعر و نامه در کتاب مثل خون در رگ‌های من، یکی می‌شود، ما به هیجان می‌آییم و شاملویی که آزادی را می‌ستاید ما را در کتاب نامه‌های شاملو به آیدا به یاد شعرش برای آیدا می‌اندازد که می‌گوید: نفرتی از هرآنچه بازمان دارد از هرآنچه محصورمان کند از هرآنچه واداردمان که به دنبال بنگریم»با شرکت کردن آیدا، شعرها هم می‌آیند وشاملو لحظات دوری را با رؤیابافی خانه‌ دونفره‌شان، تحمل‌پذیر می‌کند. شاملو چنان اعتقاد محکمی به قدرت عشق دارد که مطمئن است تا خودشان نخواهند، هیچ چیز جلودار احساس و شادیشان نیست. شاملو می‌خواهد آیدا را بشناسد و کشف کند و روح خود را نیز برای آیدا عریان نماید و این میلش به شناخت و درک آیدا زیباست. حتی از کم حرفی آیدا می‌رنجد چرا که می‌خواهد با حرف و کلام آیدا،  او را بیشتر بشناسد. در کتاب نامه‌های شاملو به آیدا می‌خوانیم که شاملو دوست دارد شریک زندگیش، هدف و آرمان‌های شخصی داشته باشد و از ن بی‌هدف عاصی و فراری است. این نکتۀ مهمی است که در رابطه، هدف و مسیر شخصیمان را فراموش نکنیم و از توقعاتمان طنابی بر گردن هم نسازیم. سکوت آیدا ناامیدی را به روح شاملو می‌دهد و شعر را از او گردش دوره چرخه می‌کند، آیدا، واژه و شور کم رو شعر در قلب و تخم شاملوست. آیدای کتاب مثل خون در رگ‌های من اگر نبود، خیلی از شعرهای شاملو نبود چنانچه شاملو، آیدای کتاب نامه‌های شاملو به آیدا را ندیده بود، گیسو نوی فارسی، مصرع‌های زیادی را کم داشت.

اتفاق مهم دیگری که در سال ۱۳۴۰ در زندگی شاملو رخ می‌دهد جدایی او از طوسی حائری همتا دومش بود. وی در روز ۱۴ فرودین ۱۳۴۱ با «آیدا» آشنا می‌شود و کار این آشنایی به عشق می‌کشد. پدر «آیدا» ایجاد مالی خوبی داشت و این برای «شاملو» یک دهش و نهایت ایده‌آل بود، زیرا شاملو می‌توانست با دغدغه کمتر و آنطور که دلش می‌خواست، در نهایت آسودگی زندگی کند.

«شاملو» و «آیدا» پس از ماها دلدادگی و هلهله عاشقانه سرانجام ورودی فرودین ۱۳۴۳ ازدواج می‌کنند و تحت تأثیر ادای رمانتیک عاشقانه و زیر پوشش دور شدن از جنجال شلوغی و مردم، تصمیم به ترک تهران می‌گیرند و ظاهراً برای اقامت دائمی ذلیل شدن «شیرگاه» مازندران می‌روند. این اداها که چند ماهی باعث سرگرمی «آیدا» و موجب بروز سر و صدا و جنجال در اطراف شاملو می‌شود، خیلی زود ذلت پایان می‌رسد و آنها به تهران بر می‌گردند. شاملو با توجه به ثروتمند بودن «آیدا» برای جلوگیری از تکرار شکست در ازدواج تلاش کثرت برای حفظ و نگهداری او انجام می‌دهد و برای جلب توجه و محبت آیدا شعرهایش را به وی تقدیم و شروع به «بت» سازی از «آیدا» می‌کند و گوهر همان سال غایت ازدواج، مجموعه اشعار «آیدا در آینه» را انتشار می‌دهد. مجموعه شعربندی او نیز که در سال ۱۳۴۴ انتشار یافت نام آیدا درخت و خنجره و خاطره را بر خود داشت.وی در یک گفت‌وگو با مجله فردوسی تبار سال ۱۳۴۵ در پاسخ این پرسش که؛ تأثیر «آیدا» در شعر ما چیست! می‌گوید:

«تا بدان اندازه که هر یا می‌نویسم برای اوست، به خاطر اوست و به خواست او … من به وسیله «آیدا» آن انسانی را که هرگز در زندگی خود پیدا نکرده بودم، پیدا کردم. آیدا به نظر من سمبل یک انسان به سوی تمام معنی است، بای من همه چیز آیدا است…».

سلامت ضروری دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی، برای داشتن دندان هایی خوب و سالم لا تمام عمر ضروری است. بنابراین باید روش های امین مراقبت و نگه داری از آنها را بدانید.

 

خصوصیات مسواک

انتخاب مسواکی با نوک بزرگ و پرزهای سفت کاملاً اشتباه است.نوک مسواک تان باید کوچک و خود مسواک اندازه  دست باشد، این شکل باعث می‌شود که مسواک خیلی راحت تر تا انتهای دندان های آسیا برسد. پرزهای مسواک نباید سفت باشند بلکه باید نرم و انعطاف پذیر باشند.

اگر مسواک خیلی سفت و خشن نباشد بهتر می‌توان سطح دندان ها و لثه را به وسیلۀ آن تمیز کرد.ضمناً مسواک هایی با دسته های تا شو و انعطاف پذیر و پرزهای باریک و بلند نیز جوهر دارند.

خمیردندان

استفاده از یک خمیردندان برای تمام اعضای خانواده درست نیست.هر سنی خمیردندان مخصوص به خودش را دارد تا میزان فلور آن مناسب برای ثانیه ردۀ سنی باشد.

تعداد دفعات مسواک زدن

بزرگترها باید بعد خودنمایی کردن جمیع وعدۀ غذایی مسواک بزنند، یعنی حداقل ۳ بار در روز. چنانچه صبحانه تان را در منزل میل نمی‌‌کنید، مسواک و خمیردندان را  خودتان ببرید و پس از صرف صبحانه، فوراً مسواک بزنید.

اگر فرزندان تان در بوفۀ مدرسه صبحانه می‌خورند باید دندان هایش را هر روز صبح بعد از صبحانه و هر شب قبل از خواب بشویند.


مسواک را هر ۳ ماه عوض کنید

هنگامی که موهای مسواک خمیده می‌شوند، کارایی‌شان کم می‌شود. از طرف دیگر، مسواک‌های کهنه با احتمال بیشتری حاوی باکتری‌های دهانی هستند و هر بار که مسواک می‌زنید، دوباره این باکتری‌ها را به دهانتان بازمی‌گردانید، بنابراین باید هر ۳ ماه یکبار مسواکتان را دور بیندازید و مسواک جدید بخرید.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان یک قطعه نخ ساده گاهی رایحه‌دار و غالباً موم‌اندود است. هنگامی که حدود ۴۵ سانتی‌متر از این نخ را دور انگشتتان می‌پیچید، ابزار قدرتمندی در اختیار دارید که می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و برای سلامت کلی شما هم پر باشد.

مسواک‌زدن، به‌خصوص از گونه دستی نمی‌تواند به‌طور کامل بین دندان‌ها را تمیز کند. مسواک‌های برقی ممکن است پاک کردن این لحاظ بهترعمل کنند، منتها حتی آنها نیز نیاز به نخ دندان کشیدن را برطرف نمی‌کنند. عادت کردن به نخ دندان کشیدن ممکن است مشکل باشد، به‌خصوص برای افرادی که تنها به مسواک‌زدن عادت کرده‌اند، اما باید با خودتان قرار بگذارید که زمان کافی به مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن اختصاص دهید.

نخ دندان ذرات غذایی را که میان دندان‌هایتان و زیر لثه‌هایتان گیر کرده و مسواک نمی‌تواند به آن برسد، خارج می‌کند. اگر این ذرات غذایی داخله تحصیلات عالی حوزوی نشوند، تجمع باکتریایی روی آنها باعث ایجاد پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و بیماری لثه می‌شود. کنجکاوی داشته باشید بیماری لثه یک اختلال التهابی است که می‌تواند در ایجاد مشکلات عمده‌ای در سراسر بدن دخیل باشد.


بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند میان مرض پیشرفته لثه و دیابت، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان معده ارتباط وجود دارد. البته پژوهش‌های بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

اگر بخواهید بهداشت دهانی ایده‌آل را رعایت کنید، باید پس از هر وعده غذایی قوج کاسه رشته سوزن دندان بکشید، در این صورت دهانی کاملا پاک خواهید داشت، اما رسیدن به چنین وضعیتی ممکن است برای اغلب اشخاص عملی نباشد بنابراین باید دست‌کم روزی یکبار پندپذیر ترجیحا هنگام خواب، نه صبح‌ها نخ دندان بکشید. هنگامی که می‌خوابید، جریان بزاق بسیار کم می‌شود بنابراین برای افرادی که ۷ تا ۸ ساعت در خواب هستند، شسته شدن باکتری‌های دهان هنگام خواب کاهش می‌یابد.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند دست‌کم ۲ دقیقه را صرف مسواک‌زدن کنید و اگر نخ دندان هم بکشید، یک دقیقه اضافی باید صرف آن کنید. از طرف راست بالایی دندان‌هایتان شروع کنید و بعد به طرف چپ بالا بروید. سپس به سمت پایین و چپ بیاید و درنهایت دندان‌های سمت راست پایین را نخ دندان بکشید.

بعد از آن که مراحل نخ دندان کشیدن شما تمام شد باید تمامی دهان خود را با آب یا دهان‌شویه بشویید. به‌ این‌ ترتیب تمام ذرات باقی‌مانده لاف زدن غذا که در فرآیند نخ دندان زدن از میان دندان‌ها خارج‌ شده انتها دردهان باقی‌مانده است پاک خواهد شد.

استفاده از دهان‌شویه در چنین شرایطی واقعاًایده‌آل است چراکه اکنون دهان آماده‌ی ضدعفونی شدن است و می‌توانید با نگه‌داشتن دهان‌شویه‌ای که مشتمل فلوراید یا کلرهگزیدین است به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود تا ۲۴ ساعت از پاک ماندن کامل دندان و لثه‌های خود مطمئن باشید. این کار هر نوع ضایعات باکتریایی را از دهان شما پاک‌کرده و مانع از پیشروی آسیب‌های سطحی روی دندان‌ها می‌شود.

از مصرف بی‌رویه‌ی مواد قندی و اسیدی بپرهیزید

حتی اگر خیلی مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، در صورتی‌ که در رژیم غذایی خود به‌ صورت بی‌رویه مواد قندی و اسیدی مصرف کنید، باز هم به‌ اندازه‌ی کافی مراقب دندان‌های خود نبوده‌اید. اگر نمی‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، حداقل به یاد داشته باشید که بعد از هر بار خوردن موادی مانند آب‌لیمو ترش، لواشک، آب‌غوره، انواع سرکه و البته شیرینی‌جات، مسواک بزنید.


در آخرین وعده‌های غذایی خود از غذاهای چسبنده استفاده نکنید

این‌ یکی از نکاتی است که در سلامت و گواهی امضا دهان و دندان کاملاً مؤثر است. غذاهایی مانند جواری که به‌شدت چسبنده هستند به قصد وعده‌ی شام اصلاً مناسب نیست. بهتر است چنین غذایی را به‌عنوان ناهار میل کنید هنگامی که پیوسته بزاق دهان فرصت کافی برای حل کردن باقی‌مانده‌ی این غذا در فضای دهان شما داشته باشد. ضمناً اگر چنین غذایی را به‌عنوان شام مصرف می‌کنید حتماً مسواک زده و نخ دندان بکشید.

در هر ۲۴ ساعت حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید

حال که با شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن آشنا شدید حتماً در هر ۲۴ روزگار حداقل یک‌بار حبل دندان بکشید. این کار به طرز چشمگیری در سلامت دهان و گازانبر علف بخار و دستگاه گوارش شما مؤثر واقع‌ شده و کم‌ترین تأثیرش آن است که نفستان را خوش‌بو خواهد کرد.

راهکار های تقویت عملی حافظه

آیا می‌دانید غذایی که می‌خوریم چه ارتباطی با عملکرد دماغ کله و حافظه‌ی ما دارد؟ در مذاکره رژیم غذایی، همیشه حواس ما متمرکز بر تأثیر غذا روی اندام و ظاهرمان است؛ در حالی‌که دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت رژیم غذایی در عملکرد مغز و حافظه پی‌می‌برند. تغذیه برای مغز و حافظه‌ی ما و به‌ویژه برای سلول‌های خاکستری، خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید مهم است. برای تقویت این دوستان خاکستری، در درجه‌ی اول باید بدانیم که بدن ما از نگرانی و استرس فراری است. با پیپر سایت در ادامه این مطلب همراه باشید تا راهکار های تقویت عملی حافظه را بشناسیم.

وقتی به ما استرس و فشار وارد می‌شود، گر این فشار فیزیکی باشد، خواه روحی و روانی، بدن ما شروع به ترشح سیتوکین می‌کند؛ این مولکول‌های پروتئینی کوچک، از سلول‌های مختلف سیستم ایمنی تولید می‌شوند و از بدن باب برابر استرس محافظت می‌کنند. در حقیقت، رفتار مولکول‌های سیتوکین با استرس، مانند مقابله‌ی آنها با عفونت است. این مولکول‌ها در هنگام مبارزه با بیماری‌هایی نظیر ام.اس (Multiple sclerosis)، اضطراب، تشویش و فشار خون بالا، شروع به فعالیت می‌کنند. در همین راستا در این نوشته می‌خواهیم ببینیم که برای تقویت حافظه چه بخوریم.

 

تقویت حافظه (3)
 تمرکز کنید

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلیِ قوه ذاکره است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی (مثل تلویزیون، موسیقی و …) تمرکز شما را به هم نمی‌زند.

اگر هم‌اتاقی‌های شلوغ یا بچّه‌های پر سرو‌صدایی دارید، احتمالا به این سادگی‌ها نمی‌توانید از شرِ حواس‌پرتی خلاص شوید. در این شرایط می‌توانید زمانی را برای تنهایی‌های خود، کنار بگذارید. از هم‌اتاقی‌های‌تان بخواهید، کمی تنهای‌تان بگذارند و از همسرتان خواهش کنید یک ساعتی از بچّه‌ها مراقبت کند تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.
اطلاعات را از حافظه خود فراخوانی کنید

اگر بخواهید یک موضوع، روش یا تکنیک را به یاد بیاورید، این اطلاعات را از حافظه خود بازیابی خواهید کرد. برای نمونه، فلش کارت‌ها را در نظر داشته باشید: همگی یک از این کارت‌ها شما را مجبور به یادآوری موضوع خاصی از حافظه می‌کنند.

درحالی‌که دز تکنیکی شکنجه هایلایت کردن متون مهم از کتابی که درحال خواندن آن هستید، خبری از فرآیند بازیابی نیست.

مؤثر بودن فرآیند بازیابی به این خاطر است که مسیرهای عصبی مربوط به عدد حب و اطلاعاتِ موردنظری که قبلا جایی برای ذخیره آنها در مغزتان تعبیه کردید را تقویت می‌کند.

روانشناسان فرآیند بازیابی را «اثر آزمایش» می‌نامند: «زمانی که سعی در به یاد آوردن بخشی از اطلاعاتِ به خاطر سپرده ی خود دارید، به یاد داشتن این اطلاعات در آینده برای من وشما آسان‌تر می‌شود.» نویسندگان این کتاب بر این باورند که آزمون‌های آکادمیک نباید تنها رویکردی پاک ارزیابی دانش آموزان باشد؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای یادگیری مورد استفاده قول گیرد.

پس، با این اوصاف نباید لاف زدن امتحانات هفتگی استادتان ناراحت شوید؛ زیرا این یک روش خوب برای دعوت اطلاعاتی است که به حافظه سپرده اید.

 

تقویت حافظه (2)
بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و حافظه

شاید بپرسید رابطه اینها کم عاطفه و عطوف غذا و مغز و ذهن چیست؟ مواد غذایی و آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی، در بدن انرژی تولید می‌کنند و ما را دوباره پیدا کردن ابتلا ذلت بیماری‌های مغزی مصون می‌دارند.

پس با توجه به نوع تغذیه، با یک تیر دو نشان می‌زنیم و ضمن فرارسیدن به اندامی دلخواه و زیبا، در جهت حفاظت رجزخوانی کردن مغزمان نیز اقدام می‌کنیم. بدیهی است که بعضی از مواد برای رسیدن به دو هدفی که گفتیم، بسیار مؤثرترند. در ادامه تعدادی از مواد مغذی برای مغز و حافظه معرفی می‌شوند.
چغندر

بیشتر بچه‌ها علاقه‌ای به خوردن چغندر ندارند، شاید خاطرات بد کودکی یا شکل خنده‌دار چغندر است که حتی عاشقان سینه‌چاک سبزیجات را نیز در مورد استفاده از آن متزلزل می‌کند. اما باید بگوییم که این سبزیجات ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان قابل‌خوردن هستند و جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارند.

چغندر موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد، به خروج شرنگ زدودن خون کمک شایانی می‌کند و نیترات طبیعی زنده هست و غایب در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد تخم می‌شود. توانایی ابتدا تمرینات سنگین را بالا می‌برد و سطح عملکرد را بهبود می‌بخشد. می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد کنید.

تقویت حافظه
کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. پس مادران واقعا حق دارند که این همه به خوردن آن اصرار می‌کنند. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه‌می‌دارد. سرشار محو کردن ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی بدن را فراهم می‌کند.

سرشار از فیبر است و کمک می‌کند که زودتر سیر شوید. میتوانید بروکلی را خام استفاده کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنید.
شکلات تلخ

خیلی ذوق‌زده نشوید، هر شکلاتی برای بدن مفید نیست. اما شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می‌کنند. فراموش نکنید که منظورمان از شکلات، شکلات‌های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت‌ها نیست!

قانون مفید‌بودن در شکلات‌ها این است: تمام چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، پاک سلامتی مفید‌تر است. در یک کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره برای تقویت حافظه بی‌نظیرند.

 

تقویت حافظه (1)
 روغن زیتون خام

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تحکیم حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن اسم گذاری شده به پلی‌فنول، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند.

اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا اندر دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ی دیگر هم اینکه این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.