دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

سلامت ضروری دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی، برای داشتن دندان هایی خوب و سالم لا تمام عمر ضروری است. بنابراین باید روش های امین مراقبت و نگه داری از آنها را بدانید.

 

خصوصیات مسواک

انتخاب مسواکی با نوک بزرگ و پرزهای سفت کاملاً اشتباه است.نوک مسواک تان باید کوچک و خود مسواک اندازه  دست باشد، این شکل باعث می‌شود که مسواک خیلی راحت تر تا انتهای دندان های آسیا برسد. پرزهای مسواک نباید سفت باشند بلکه باید نرم و انعطاف پذیر باشند.

اگر مسواک خیلی سفت و خشن نباشد بهتر می‌توان سطح دندان ها و لثه را به وسیلۀ آن تمیز کرد.ضمناً مسواک هایی با دسته های تا شو و انعطاف پذیر و پرزهای باریک و بلند نیز جوهر دارند.

خمیردندان

استفاده از یک خمیردندان برای تمام اعضای خانواده درست نیست.هر سنی خمیردندان مخصوص به خودش را دارد تا میزان فلور آن مناسب برای ثانیه ردۀ سنی باشد.

تعداد دفعات مسواک زدن

بزرگترها باید بعد خودنمایی کردن جمیع وعدۀ غذایی مسواک بزنند، یعنی حداقل ۳ بار در روز. چنانچه صبحانه تان را در منزل میل نمی‌‌کنید، مسواک و خمیردندان را  خودتان ببرید و پس از صرف صبحانه، فوراً مسواک بزنید.

اگر فرزندان تان در بوفۀ مدرسه صبحانه می‌خورند باید دندان هایش را هر روز صبح بعد از صبحانه و هر شب قبل از خواب بشویند.


مسواک را هر ۳ ماه عوض کنید

هنگامی که موهای مسواک خمیده می‌شوند، کارایی‌شان کم می‌شود. از طرف دیگر، مسواک‌های کهنه با احتمال بیشتری حاوی باکتری‌های دهانی هستند و هر بار که مسواک می‌زنید، دوباره این باکتری‌ها را به دهانتان بازمی‌گردانید، بنابراین باید هر ۳ ماه یکبار مسواکتان را دور بیندازید و مسواک جدید بخرید.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان یک قطعه نخ ساده گاهی رایحه‌دار و غالباً موم‌اندود است. هنگامی که حدود ۴۵ سانتی‌متر از این نخ را دور انگشتتان می‌پیچید، ابزار قدرتمندی در اختیار دارید که می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و برای سلامت کلی شما هم پر باشد.

مسواک‌زدن، به‌خصوص از گونه دستی نمی‌تواند به‌طور کامل بین دندان‌ها را تمیز کند. مسواک‌های برقی ممکن است پاک کردن این لحاظ بهترعمل کنند، منتها حتی آنها نیز نیاز به نخ دندان کشیدن را برطرف نمی‌کنند. عادت کردن به نخ دندان کشیدن ممکن است مشکل باشد، به‌خصوص برای افرادی که تنها به مسواک‌زدن عادت کرده‌اند، اما باید با خودتان قرار بگذارید که زمان کافی به مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن اختصاص دهید.

نخ دندان ذرات غذایی را که میان دندان‌هایتان و زیر لثه‌هایتان گیر کرده و مسواک نمی‌تواند به آن برسد، خارج می‌کند. اگر این ذرات غذایی داخله تحصیلات عالی حوزوی نشوند، تجمع باکتریایی روی آنها باعث ایجاد پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و بیماری لثه می‌شود. کنجکاوی داشته باشید بیماری لثه یک اختلال التهابی است که می‌تواند در ایجاد مشکلات عمده‌ای در سراسر بدن دخیل باشد.


بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند میان مرض پیشرفته لثه و دیابت، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان معده ارتباط وجود دارد. البته پژوهش‌های بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

اگر بخواهید بهداشت دهانی ایده‌آل را رعایت کنید، باید پس از هر وعده غذایی قوج کاسه رشته سوزن دندان بکشید، در این صورت دهانی کاملا پاک خواهید داشت، اما رسیدن به چنین وضعیتی ممکن است برای اغلب اشخاص عملی نباشد بنابراین باید دست‌کم روزی یکبار پندپذیر ترجیحا هنگام خواب، نه صبح‌ها نخ دندان بکشید. هنگامی که می‌خوابید، جریان بزاق بسیار کم می‌شود بنابراین برای افرادی که ۷ تا ۸ ساعت در خواب هستند، شسته شدن باکتری‌های دهان هنگام خواب کاهش می‌یابد.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند دست‌کم ۲ دقیقه را صرف مسواک‌زدن کنید و اگر نخ دندان هم بکشید، یک دقیقه اضافی باید صرف آن کنید. از طرف راست بالایی دندان‌هایتان شروع کنید و بعد به طرف چپ بالا بروید. سپس به سمت پایین و چپ بیاید و درنهایت دندان‌های سمت راست پایین را نخ دندان بکشید.

بعد از آن که مراحل نخ دندان کشیدن شما تمام شد باید تمامی دهان خود را با آب یا دهان‌شویه بشویید. به‌ این‌ ترتیب تمام ذرات باقی‌مانده لاف زدن غذا که در فرآیند نخ دندان زدن از میان دندان‌ها خارج‌ شده انتها دردهان باقی‌مانده است پاک خواهد شد.

استفاده از دهان‌شویه در چنین شرایطی واقعاًایده‌آل است چراکه اکنون دهان آماده‌ی ضدعفونی شدن است و می‌توانید با نگه‌داشتن دهان‌شویه‌ای که مشتمل فلوراید یا کلرهگزیدین است به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود تا ۲۴ ساعت از پاک ماندن کامل دندان و لثه‌های خود مطمئن باشید. این کار هر نوع ضایعات باکتریایی را از دهان شما پاک‌کرده و مانع از پیشروی آسیب‌های سطحی روی دندان‌ها می‌شود.

از مصرف بی‌رویه‌ی مواد قندی و اسیدی بپرهیزید

حتی اگر خیلی مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، در صورتی‌ که در رژیم غذایی خود به‌ صورت بی‌رویه مواد قندی و اسیدی مصرف کنید، باز هم به‌ اندازه‌ی کافی مراقب دندان‌های خود نبوده‌اید. اگر نمی‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، حداقل به یاد داشته باشید که بعد از هر بار خوردن موادی مانند آب‌لیمو ترش، لواشک، آب‌غوره، انواع سرکه و البته شیرینی‌جات، مسواک بزنید.


در آخرین وعده‌های غذایی خود از غذاهای چسبنده استفاده نکنید

این‌ یکی از نکاتی است که در سلامت و گواهی امضا دهان و دندان کاملاً مؤثر است. غذاهایی مانند جواری که به‌شدت چسبنده هستند به قصد وعده‌ی شام اصلاً مناسب نیست. بهتر است چنین غذایی را به‌عنوان ناهار میل کنید هنگامی که پیوسته بزاق دهان فرصت کافی برای حل کردن باقی‌مانده‌ی این غذا در فضای دهان شما داشته باشد. ضمناً اگر چنین غذایی را به‌عنوان شام مصرف می‌کنید حتماً مسواک زده و نخ دندان بکشید.

در هر ۲۴ ساعت حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید

حال که با شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن آشنا شدید حتماً در هر ۲۴ روزگار حداقل یک‌بار حبل دندان بکشید. این کار به طرز چشمگیری در سلامت دهان و گازانبر علف بخار و دستگاه گوارش شما مؤثر واقع‌ شده و کم‌ترین تأثیرش آن است که نفستان را خوش‌بو خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.