دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

راهکار های تقویت عملی حافظه

آیا می‌دانید غذایی که می‌خوریم چه ارتباطی با عملکرد دماغ کله و حافظه‌ی ما دارد؟ در مذاکره رژیم غذایی، همیشه حواس ما متمرکز بر تأثیر غذا روی اندام و ظاهرمان است؛ در حالی‌که دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت رژیم غذایی در عملکرد مغز و حافظه پی‌می‌برند. تغذیه برای مغز و حافظه‌ی ما و به‌ویژه برای سلول‌های خاکستری، خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید مهم است. برای تقویت این دوستان خاکستری، در درجه‌ی اول باید بدانیم که بدن ما از نگرانی و استرس فراری است. با پیپر سایت در ادامه این مطلب همراه باشید تا راهکار های تقویت عملی حافظه را بشناسیم.

وقتی به ما استرس و فشار وارد می‌شود، گر این فشار فیزیکی باشد، خواه روحی و روانی، بدن ما شروع به ترشح سیتوکین می‌کند؛ این مولکول‌های پروتئینی کوچک، از سلول‌های مختلف سیستم ایمنی تولید می‌شوند و از بدن باب برابر استرس محافظت می‌کنند. در حقیقت، رفتار مولکول‌های سیتوکین با استرس، مانند مقابله‌ی آنها با عفونت است. این مولکول‌ها در هنگام مبارزه با بیماری‌هایی نظیر ام.اس (Multiple sclerosis)، اضطراب، تشویش و فشار خون بالا، شروع به فعالیت می‌کنند. در همین راستا در این نوشته می‌خواهیم ببینیم که برای تقویت حافظه چه بخوریم.

 

تقویت حافظه (3)
 تمرکز کنید

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلیِ قوه ذاکره است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی (مثل تلویزیون، موسیقی و …) تمرکز شما را به هم نمی‌زند.

اگر هم‌اتاقی‌های شلوغ یا بچّه‌های پر سرو‌صدایی دارید، احتمالا به این سادگی‌ها نمی‌توانید از شرِ حواس‌پرتی خلاص شوید. در این شرایط می‌توانید زمانی را برای تنهایی‌های خود، کنار بگذارید. از هم‌اتاقی‌های‌تان بخواهید، کمی تنهای‌تان بگذارند و از همسرتان خواهش کنید یک ساعتی از بچّه‌ها مراقبت کند تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.
اطلاعات را از حافظه خود فراخوانی کنید

اگر بخواهید یک موضوع، روش یا تکنیک را به یاد بیاورید، این اطلاعات را از حافظه خود بازیابی خواهید کرد. برای نمونه، فلش کارت‌ها را در نظر داشته باشید: همگی یک از این کارت‌ها شما را مجبور به یادآوری موضوع خاصی از حافظه می‌کنند.

درحالی‌که دز تکنیکی شکنجه هایلایت کردن متون مهم از کتابی که درحال خواندن آن هستید، خبری از فرآیند بازیابی نیست.

مؤثر بودن فرآیند بازیابی به این خاطر است که مسیرهای عصبی مربوط به عدد حب و اطلاعاتِ موردنظری که قبلا جایی برای ذخیره آنها در مغزتان تعبیه کردید را تقویت می‌کند.

روانشناسان فرآیند بازیابی را «اثر آزمایش» می‌نامند: «زمانی که سعی در به یاد آوردن بخشی از اطلاعاتِ به خاطر سپرده ی خود دارید، به یاد داشتن این اطلاعات در آینده برای من وشما آسان‌تر می‌شود.» نویسندگان این کتاب بر این باورند که آزمون‌های آکادمیک نباید تنها رویکردی پاک ارزیابی دانش آموزان باشد؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای یادگیری مورد استفاده قول گیرد.

پس، با این اوصاف نباید لاف زدن امتحانات هفتگی استادتان ناراحت شوید؛ زیرا این یک روش خوب برای دعوت اطلاعاتی است که به حافظه سپرده اید.

 

تقویت حافظه (2)
بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و حافظه

شاید بپرسید رابطه اینها کم عاطفه و عطوف غذا و مغز و ذهن چیست؟ مواد غذایی و آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی، در بدن انرژی تولید می‌کنند و ما را دوباره پیدا کردن ابتلا ذلت بیماری‌های مغزی مصون می‌دارند.

پس با توجه به نوع تغذیه، با یک تیر دو نشان می‌زنیم و ضمن فرارسیدن به اندامی دلخواه و زیبا، در جهت حفاظت رجزخوانی کردن مغزمان نیز اقدام می‌کنیم. بدیهی است که بعضی از مواد برای رسیدن به دو هدفی که گفتیم، بسیار مؤثرترند. در ادامه تعدادی از مواد مغذی برای مغز و حافظه معرفی می‌شوند.
چغندر

بیشتر بچه‌ها علاقه‌ای به خوردن چغندر ندارند، شاید خاطرات بد کودکی یا شکل خنده‌دار چغندر است که حتی عاشقان سینه‌چاک سبزیجات را نیز در مورد استفاده از آن متزلزل می‌کند. اما باید بگوییم که این سبزیجات ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان قابل‌خوردن هستند و جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارند.

چغندر موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد، به خروج شرنگ زدودن خون کمک شایانی می‌کند و نیترات طبیعی زنده هست و غایب در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد تخم می‌شود. توانایی ابتدا تمرینات سنگین را بالا می‌برد و سطح عملکرد را بهبود می‌بخشد. می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد کنید.

تقویت حافظه
کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. پس مادران واقعا حق دارند که این همه به خوردن آن اصرار می‌کنند. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه‌می‌دارد. سرشار محو کردن ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی بدن را فراهم می‌کند.

سرشار از فیبر است و کمک می‌کند که زودتر سیر شوید. میتوانید بروکلی را خام استفاده کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنید.
شکلات تلخ

خیلی ذوق‌زده نشوید، هر شکلاتی برای بدن مفید نیست. اما شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می‌کنند. فراموش نکنید که منظورمان از شکلات، شکلات‌های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت‌ها نیست!

قانون مفید‌بودن در شکلات‌ها این است: تمام چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، پاک سلامتی مفید‌تر است. در یک کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره برای تقویت حافظه بی‌نظیرند.

 

تقویت حافظه (1)
 روغن زیتون خام

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تحکیم حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن اسم گذاری شده به پلی‌فنول، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند.

اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا اندر دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ی دیگر هم اینکه این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.