دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

دانلود فایل آموزشی

پایان نامه / مقاله / پاورپوینت / پروپوزال / پرسشنامه / آزمون استخدامی / طراحی گرافیکی / بنر / کارت ویزیت / کار تحقیقی / ترجمه مقالات

روش مطالعه صحیح

در محیط‌های امروزی تمرکز به راحت از بین می‌رود، با وجود گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها، افراد حواس‌شان متروک دنج می‌شود. فرقی ندارد که در یا سنی هستید یا شغل‌تان چیست، زمانی که در موقعیتی قرار می‌گیرید که باید تمرکز کنید، این عواملِ خارجیِ حواس‌پرتی، می‌توانند مانعِ یادگیری شوند.

با کارهایی مانند پاسخ دادن بالا ایمیل‌ها یا پیام‌ها، لحظات به سرعت سپری می‌شوند. این نفیس و بی اهمیت است که یاد بگیریم چطور به مدت طولانی روی مطالعه تمرکز کنیم. پس بیایید ببینیم که چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم. در ادامه این مطلب شما را با روش های صحیح مطالعه آشنا می کنیم.

روش مطالعه صحیح
 یک برنامه‌ی مطالعاتی داشته باشید

    باید بدانید بهترین زمان برای مطالعه‌ی شما چه موقعی است در طول روز یا هنگام شب. سعی کنید بهترین زمان ممکن را برای مطالعه در نظر بگیرید.
    یک برنامه‌ی زمانی برای مطالعه داشته باشید و آن را داخل میان برنامه‌های عادی زندگی‌تان جا بدهید.
    از ابتدای بحث، شروع به مطالعه کنید و تا انتها یک روند منطقی برای آن داشته باشید. اگر ترتیب منطقی موضوعات مورد مطالعه را رعایت کنید، آموزشی برای ذهن شما آسان‌تر خواهد بود.
    با در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای انجام یک کار خاص و هدف‌گذاری برای مطالعه، به خودتان انگیزه بدهید.
    زمان مطالعه‌ی خود را به بازه‌های ۴۵ دقیقه‌ای محدود کنید. وقتی بیشتر از این زمان مشغول مطالعه باشید، مطالبی که یاد گرفته‌اید از ذهن‌تان می‌پرد. زمان‌های طولانی مطالعه را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا گمان قوه تخیل شما کمی استراحت کند و دوباره سرِحال شود.

پس از هر قسمت از مطالعه‌ مبرهن ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید تا تمرکزتان زدودن بین نرود، اگر کمی استراحت داشته باشید، مجبور نیستید برای هوشیار ماندن به خودتان فشار بیاورید.
زمان دیگری را برای نگرانی‌ها در نظر بگیرید

طبیعی است که هر فردی برای خودش نگرانی‌هایی داشته باشد، اما وقت مطالعه،‌ آنها را کنار بگذارید و در برنامه‌ی خود زمانی را برای رسیدن به نگرانی‌ها‌ی‌تان در نظر بگیرید، خودتان تصمیم بگیرید که ذهن‌تان چه زمانی در طول روز به مسائل مختلف بپردازد.

    هنگام مطالعه کنارتان یک کاغذ و خودکار برای نوشتن افکار مزاحم داشته باشید. اگر این افکار را یادداشت کنید، می‌توانید باز هم روی مطالعه‌ تمرکز کنید؛ زیرا دیگر مضطرب چشم براه فراموش کردن افکارتان نیستید.
    اگر نتوانستید نگرانی‌ها را کنار بگذارید، زمانی را برای رسیدگی شادمان گشتن آنها در نظر بگیرید. در غیر این صورت، این مسائل در ذهن بزرگ‌تر می‌شوند و تلاش‌های من وتو را بی‌اثر می‌کند.

محیط مناسبی را برای مطالعه در نظر بگیرید

اولین راهی که می‌توانید در پاسخ به سؤال «چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم» امتحان کنید، در نظر گرفتن یک محیط مناسب است. مکان مطالعه تأثیر زیادی روی میزان یادگیری شما دارد و نحوه‌ی تمرکز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیث رسیدن به بیشترین میزان تمرکز، محلی را انتخاب کنید که در آن امکان تمرکز کردن داشته باشید.

 

مطالعه ی صحیح (3)
آشنایی با اصول مغز و حافظه

اطلاعات در سه واحد نظام که عبارتند از مخازن دریافت حسی, حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت، اخذ، پردازش و حفظ می شوند. سه واحد یاد شده سخت افزار سامان دهی را تشکیل می دهند. اتکینسون و شیفرین معتقدند که آنها ذاتی بوده اندرزپذیر در کلیه افراد یکسان ذهب باشند, ولی هر سه قسمت از جهت تسریع در پردازشگری اطلاعات , محدودیت های دارند و مخازن گیرنده های حسی و حافظه کوتاه مدت از جهت گنجایش نیز محدود می باشند.

اطلاعات ابتدا به حافظه حسی وارد می شود بعد به حافظه کوتاه مدت می رود و اگر تکرار شود در آنجا باقی باده ماند. تکرار یا مرور غیرواقعی موجب نگهداری مطالب در خاطره کوتاه طول می شود، افزون بر این تکرار و مرور ذهنی به انتقال مطالب از ضمیر کوتاه مدت به حافظه طولانی مدت کمک می کند.

در مرحله بعدی اطلاعات به حافظه بلند مدت می رود عامل مهم انتقال معلومات از حافظه کوتاه مدت شادمان گشتن حافظه طولانی مدت ایجاد یک نوع تداعی یا رابطه بین اطلاعات طری و اطلاعات قبلی موجود در حافظه دراز مدت است به سخن دیگر باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبل نوعی رابطه  عنی دار برقرار گردد.

آنچه به صرفه جویی سازی یک مطلب در حافظه دراز موقع کمک می کند معنی آن است نه شکل ظاهری اش . اختصار اینکه تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداری آن در حافظه کوتاه مدت می شود ولی برای آن که این اطلاعات وارد حافظه دراز مدت شوند بهتر است اضافه بر تکرار، آنها را دسته بندی و سازمان دهی کنیم و با اطلاعاتی که از قبل در حافظه دراز مدت موجودند ربط داد. اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت ذخیره شده است باید به قصد ذهن کوتاه مدت برگردد تا دوباره قابل استفاده باشد.

 

مطالعه صحیح
تقطیع

تقطیع عبارت است از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه های کمتر، یک قطعه شامل گروهی از ماده های اطلاعاتی به هم مرتبط است. برای این منظور باید از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت انتفاع کنیم. یعنی با توجه به آنچه که الحال آموخته و به حافظه دراز مدت سپرده ایم اطلاعات زیادی را که فراتر از حد گنجایش حافظه کوتاه مدت ما هستند دسته بندی کنیم و پس از دسته بندی کردن به یاد بسپاریم.

برای مثال اگر بخواهیم این حروف را ا م ش ر ا د ه گ ن ا د خ چند ثانیه پس از دیدن آنها از حفظ بگوئیم قادر به انجام این کار نخواهیم بود زیرا عده سیاهه آنها ) ۱۹ حرف( از گنجایش حافظه کوتاه مدت ما بیشتر است اما ار با استفاده از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت به یاد بیاوریم که این حروف به طور معکوس کلمات خدانگهدار شما )سه قطعه( را دربردارنده می شود آن گاه به راحتی شراب توانیم آنها را حفظ و تکرار نماییم.

سپس باید گنجایش فکر دل کوتاه مدت را به جای  ۲+۷ ماده  ۲+۷ قطعه بدانیم. بنابراین حتی اگر ظرفیت حافظه بلافصل ما به هفت واحد اطلاعاتی محدود بو تقطیع ) یا رمزگذاری واحدهای تک در واحدهای بزرگتر ( ظرفیت ایشان را بسیار افزایش می دهد

برای رمز گردانی داده ها در حافظه فعال ( حافظه کوتاه مدت)نخست باید توجه ما بر آن اطلاعات متمرکز شود. از آنجا که توجه امری انتخابی است آنچه انتخاب شود، به حافظه فعال راه می یابد. بخش عمده آنچه در معرض حواس قرار می گیرد دور باد از تو حتی متذکر شدن خاطره سخت کوش راه نمی یابد و مسلماً برای بازیابی بعدی هم ترساندن دسترس نتواند بود. در واقع بخش عمده ناتوانی حافظه ناشی از فقدان توجه است)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.